Wat is Taekwondo

Taekwondo is een stijlvolle en veelzijdige sport. Letterlijk vertaald uit het Koreaans betekent Tae voet, kwon is hand of vuist en do betekent de manier of de weg. Taekwondo betekent letterlijk ‘de manier van de voet en de vuist’. Het doel is het ontwikkelen van een goede zelfverdediging door middel van conditie, zelfvertrouwen en discipline.

Iedereen kan het
In Azië maar ook in Europa neemt de populariteit van taekwondo steeds verder toe. Zowel mannen als vrouwen, jongeren als ouderen beleven veel plezier aan taekwondo Nederland telt inmiddels circa 11.000 enthousiaste beoefenaars.
Het is een sport met toekomst, die op alle niveaus aantrekkelijk is: voor de recreant, de wedstrijdsporter én de topsporter. In het jaar 2000 verkreeg het Taekwondo-sparren de Olympische status, waarmee deze sport, die een rijke historie kent, een belangrijke mijlpaal bereikte.

Zelfbeheersing, discipline en hoffelijkheid
Zelfbeheersing, discipline en hoffelijkheid zijn drie belangrijke kenmerken bij het beoefenen van Taekwondo. Een wedstrijd tussen twee spelers mag namelijk nooit uitmonden in een strijd waarbij alles geoorloofd is. Daarom is het belangrijk om de technieken goed te beheersen. Op die manier kunnen tegenstanders elkaar met discipline en hoffelijkheid tegemoet treden.

De zwarte band
Net als bij andere martial arts is er bij Taekwondo een bandensysteem met verschillende kleuren om te laten zien hoe ver de sporter gevorderd is. Een beginner heeft een witte band, waarna geel, groen, blauw, en rood volgen. Om een band te halen doe je op je sportschool examen. Voor het behalen van de volgende band, de beroemde zwarte band (1e Dan), en de Dan graden daar boven, leg je een examen af voor een examencommissie samen gesteld uit examinatoren met een licentie. Bekijk ook het Dan Reglement.

Training

Eerst worden de basistechnieken zoals hand- en voetstanden aangeleerd. Vervolgens wordt aandacht besteed aan mentale training, souplesse, snelheid en kracht. Dan ontstaan de zeer gecontroleerde en vaak hoge bewegingen die voor Taekwondo zo kenmerkend zijn.

Om de diverse stoot- en traptechnieken correct uit te voeren is veel training vereist. Daarbij wordt nogal wat van het evenwichtsvermogen gevraagd, omdat je tijdens het uitvoeren van de traptechnieken regelmatig op één been staat. Belangrijk is dat de lichamelijke conditie gelijke tred houdt met de vooruitgang in technieken.

Basisonderdelen training
*Stijlvormen of Poomsee — een gevecht tegen een denkbeeldige tegenstander, waarbij aanvals- en verdedigingstechnieken in een vast patroon worden uitgevoerd.
*Zelfverdedigingtechnieken of Hosinsul — manier van zelfverdediging tegen alle vormen van aanvallen zoals vastpakken, verwurgen, klemmen of aanvallen met een stok of mes.
* Breektechnieken of Kyokpa — manier om voorwerpen te leren breken. Met deze techniek wordt op spectaculaire wijze aangetoond of iemand zijn bewegingen goed beheerst.
* Sparring of Kyorugi — een vrij gevecht tussen twee partners waarbij zoveel mogelijk punten moeten worden gescoord.

Proefles?
De trainingen en het tempo worden aangepast aan het niveau van de leerling. Vraag vrijblijvend een proefles bij ons aan. Zie de informatie pagina voor onze contactgegevens.

Bron: www.taekwondobond.nl

Permanente koppeling naar dit artikel: https://www.taekwondoverenigingalmere.nl/wat-is-taekwondo/